Hiili runkomateriaalina
Hiili materiaalina maantiepyörän rakentamisessa on vielä suhteellisen uusi. Läpimurto tapahtui Scott CR1 -hiilirunkojen myötä vuonna 2003, jolloin rungon paino oli alle kilon ja jäykkyysarvot sensaatiomaisia. Viime vuosina valmistusprosessit ovat parantuneet huomattavasti ja alkuvaiheen ongelmat on saatu poistettua. Nykyään hiili on paljon vakaampi ja vähemmän altis halkeamille ja iskuille, mutta samalla se on yhä edullisempi. Premium-valmistajien futuristisen näköiset, tyylikkäät kehyssarjat ovat nykyisin saatavilla olevaa optiikkaa ja tekniikkaa parhaimmillaan.
STW ja mukavuus
Hiilirunko tarjoaa vertaansa vailla olevan STW-arvon - riippumatta vertailussa käytetystä materiaalista. Yksinkertaisesti sanottuna STW kuvaa rungon jäykkyyttä. Erityisen jäykkä runko mahdollistaa sen, että käytännössä kaikki alatukivarteen päätyvä energia todella muunnetaan käyttövoimaksi. Kun kuvitellaan, että ratsastaja on kehtoaskeleessa vuorella, voidaan nähdä, millaisia voimia runkoon ja kiinnityksiin kohdistuu kyseisellä hetkellä. Alumiinirunko liikkuu ja taipuu paljon enemmän, ja kaikki energia, joka päätyy runkoon, häviää. Hiilirunko liikkuu huomattavasti vähemmän tai ei lainkaan. Tämän materiaalin toisen myönteisen ominaisuuden, tärinänvaimennuksen, ansiosta hiilipyörät eivät ole suhteettoman kovia tai epämukavia, ja ne tuntuvat erittäin mukavilta.
Hiili jokapäiväisessä elämässä
Hiilen valtavat edut ovat myös selkeä etu radan ulkopuolella. Kevyt ja vääntöjäykkä, sillä on mukava ajaa myös töihin tai pienemmälle retkelle viikonloppuisin. Uudet tuotantoprosessit takaavat, että hiiltä ei enää tarvitse käsitellä kuin raakaa kananmunaa. Pienemmät iskut ja ympäristövaikutukset käsittelevät nykyaikaisia runkoja ongelmitta.
Varustevaihtoehdot ja tyyli
Tuskin missään muussa luokassa on yhtä laaja varusteluvalikoima kuin hiilipohjaisissa maantiepyörissä. Aloittelijan mallista huippuluokan ammattilaispyörään aika-ajokilpailuihin on saatavilla kaikki vaihtoehdot. Optisesti kaikki on mahdollista varautuneesta myrkynvihreään ja aggressiiviseen. Valmistajat ottavat huomioon myös erilaiset käyttöprofiilit. Satunnaispyöräilijöille on saatavana pyöriä hieman muunnellulla välityssuhteella. Tinkimätön ammattilainen voi nauttia elektronisesti ohjatusta radasta. Uudet ja myrkylliset levyjarrut, jotka on suunniteltu erityisesti kilpapyöriä varten, takaavat pyynnöstä äärimmäisen hidastuvuuden. Jos haluat olla maantiellä klassisesti tai osallistua virallisiin UCI-kilpailuihin, voit käyttää vannejarruja. Jos olet epävarma sopivan pyörän valinnasta, älä epäröi kysyä meiltä, neuvomme sinua mielellämme.