Mikään ei ole lähempänä lentämistä kuin hurja ajelu pyörällä sinne, minne todella haluat päästä. Sukella jonnekin tässä ja nyt, ehkäpä ihan yksin. Unohda aika ja hengitä, vaikka vähän kovempaa. Kuka tietää, miltä tuntuu tarkastella päivää illalla, kun se on kyllästetty seikkailulla, omien rajojen rikkomisella ja laantuvalla adrenaliiniannoksella?! Kuka, jos ei me, intohimoiset pyöräilijät? Rohkeus tehdä kaikki hieman toisin, tarttua vihdoin toimeen, on se, mikä erottaa meidät. MTB tarkoittaa myös motivaatiota, temperamenttia ja päättäväisyyttä. Tämä rajojen ylittäminen voi merkitä jokaiselle jotakin täysin erilaista: Joskus se tarkoittaa vain ylösnousemista ja hikoilua, mutta sinulle se voi mennä paljon pidemmälle...
Tärkeintä sinulle on miettiä etukäteen tarkkaan, mitä polkuja suosit, sillä se ratkaisee, sopiiko sinulle paremmin hardtail vai fully. Hardtailissa takaosa pysyy jäykkänä eli kovana. Hardtailin kanssa et tarvitse takajousitusta, vaan jousitettu etupyörä riittää. Titaanin ja teräksen lisäksi hiilikuitu ja alumiini ovat suositeltavia materiaaleja. Hardtail-pyörän paino saisi siis olla enintään 13 kg. Pitkät päivämatkat eivät ole ongelma, ja myös huolto on pienempi ongelma. Voit vaihdella pyöräkokoja ja mukauttaa pyöräsi siten paremmin tarpeisiisi. Suuremmilla pyörillä (29 tuuman pyörät) poljettavan energian muuntaminen on optimaalista, ja jos haluat ajaa kivien ja juurien yli, kannattaa suosia hieman leveämpiä renkaita, sillä näin saat paremman pidon ja tasaisemman kulun. Haittapuolina ovat suurempi paino ja suurempi ponnistus ylämäessä sekä hieman heikentynyt ohjattavuus.
Jos taas valitset 27,5 tuuman version, voit look odottaa suurempaa ohjattavuutta ja pienempää painoa, ja saatat myös pitää look houkuttelevampana. Toisaalta rullausominaisuudet ovat huonommat ja pito on heikompi. Kaiken kaikkiaan tämä johtaa vain vähäisiin nopeuden menetyksiin. Hardtailin jäykkyys tarjoaa paremman pidon, jos käytät pääasiassa päällystettyjä teitä ja ajat vain satunnaisesti maastossa. Samalla voit säästää muutamia euroja, sillä täyspyöräisen takaosan lisäjousitus maksaa melko paljon. Odota noin 800 euron eroa. Hyvät hardtailit alkavat 1200 eurosta. Täysjousitettu pyörä kannattaa ostaa vasta 2000 eurolla tai yli. Ensi silmäyksellä lisäjousitus voi vaikuttaa edullisemmalta, mutta se on petollista, sillä voimansiirto ja jarrutusteho ovat ratkaisevia kriteerejä sinun yksilöllisessä tapauksessasi.
Klassinen
Hardtail on täysin alkuperäinen. MTB:n aikakausi aloitettiin Kaliforniassa vuonna 1973, ja siitä lähtien nämä suositut pyörät ovat kehittyneet jatkuvasti, niitä parannetaan jatkuvasti ergonomisesti ja ne ovat mukautettavissa yksilöllisiin tarpeisiin. Koska liikkuvia osia on vähemmän, hardtail on vähemmän altis kulumiselle kuin täyspyörä. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että näiden kahden MTB-määrittelyn edut ja haitat ovat tasapainossa. Ja jos lompakollasi on jotain sanottavaa asiasta, niin mieluummin olet tyytyväinen ensiluokkaiseen hardtailiin kuin olet "juuri ja juuri" ostanut kohtuullisen hyvän fullin. Erinomaiset ja kestävät fullit ovat, kuten jo mainittiin, paljon kalliimpia. Jos vielä haluat täysjousitetun pyörän, sinun on ostettava täysjousitettu pyörä.
Jos et ole vielä varma, niin kuuntele itseäsi. Varmasti osaat arvata, mitä seuraavat kuukaudet tuovat tullessaan - ja mitä olet jo aiemmin todistanut itsellesi. Tunnet itsesi. Mieti, miten haluat järjestää arkeasi tulevaisuudessa, pitäisikö sinun vielä miettiä edestakaisin ... Haluatko enemmän, mutta et liikaa? Houkutteleeko ajatus "turvallisesta villiydestä" sinua enemmän kuin termi "adrenaliiniryöppy", ja haluatko käyttää pyörääsi pääasiassa päällystetyillä ja asfalttireiteillä? Näetkö itsesi enemmänkin järkevänä ja harkitsevana kapinallisena, joka haluaa pysyä hallinnassa? Silloin hardtail on täydellinen valinta sinulle. Älä unohda: Pyöräsi pitäisi sopia sinulle ja sen pitäisi tehdä sitä, mitä haluat sen tekevän. Tässä ei siis ole kyse paremmista tai huonommista pyöristä, vaan räätälöidyistä "ilon tukijoista"!
Jousitus
Etupyörän jousitetun haarukan/teleskooppihaarukan ansiosta iskut vaimentuvat, ja rungon jäykkyys takaa tarkemman ajotekniikan. Tämä vakaus lupaa sinulle huomattavasti enemmän turvallisuutta. Fullya tulisi harkita vain, jos vaatimuksesi vaativat sitä teknisesti vaikeiden reittien ja suosimasi maaston vaihtelevuuden vuoksi. Yleisesti ottaen hardtail antaa sinulle enemmän vaihtoehtoja, kun haluat valita reittejä vähemmän vaativilla alueilla.
Yleiskatsaus/Vertailu
Hardtailien edut ja haitat verrattuna fullyihin voidaan mainita nopeasti.
- Iloitse hardtailin painosta, hinnasta ja vähäisestä huollosta.
- Katso ohi kipinän vähemmän vapaata tilaa, pienempiä vetoja ja minimaalista nopeuden menetystä.
Yksilölliset hardtail-toiveesi ...
Lisäspesifikaatioita olisi:
CROSS COUNTRY tai myös RACE-BIKE
Nämä sopivat mieluiten pyöräilijöille, joilla on focus suorituskyky lyhyissä, enintään 50 kilometrin kilpailuissa ja nopeissa retkissä. Mäkien ja laaksojen yli, vaativia pätkiä täynnä olevilla kierroksilla, vähemmän nopeat mutta tarkat. Ensisijaisesti haluat olla valmis kaikkeen tällä pyörällä, huolimatta aikapaineesta ja muuttuvista poluista yhtä lailla. Näiden pyörien tasapainoisten ominaisuuksien ansiosta saavutat varmasti tavoitteesi. Maratonpyörien osalta eritelmää on muutettu, jotta ne ovat valmiita pitkiin retkiin ja maratonkilpailuihin. Odota vähemmän mukavuutta, mutta energiasi muuntuu täydellisesti, ja näiden pyörien paino on pidetty mahdollisimman alhaisena. Lukumääräisesti tämä tarkoittaa enintään 13 kiloa, mutta mieluiten alle 10 kiloa. Päällystämätön maasto ei ole näiden pyörien kanssa ongelma, mutta teknisesti erittäin vaativista reiteistä kannattaa pidättäytyä. Tämän jälkeen tulevat trekking-versiot, jolloin tässä siirrytään vielä kauemmas vaikeista maastoista - täydellisiä sinulle, jos olet hieman enemmän suuntautunut ajamaan asfalttireiteillä.
DIRT JUMP
Kuten nimestä voi päätellä, tämä muunnelma koskee ensisijaisesti pyöräilyvariaatiota, jossa hypitään pyörällä ja tehdään erilaisia niin sanottuja "temppuja" ilmassa. Samaan aikaan rajat hardtail- ja fully-varianttien välillä alkavat hämärtyä. Siksi olemme luetelleet tässä vain tavanomaiset luokitukset, sillä siirtymäalueella ei ole toistaiseksi tapahtunut juuri mitään mainittavaa kehitystä.